SEO optimalisaties in WordPress die vaak worden vergeten

De WordPress Meetup in Nijmegen op 9 december 2015 ging over zoekmachineoptimalisatie (SEO). De sprekers waren: Joost de Valk, bekend van de WordPress SEO plug-in en Sander Tamaëla een SEO consultant die werkt voor grote bedrijven. Zoekmachineoptimalisatie is er op gericht om de pagina`s in een website zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische zoekresultaten van Google. Maar hoe zorg je er nu voor dat je content nog beter wordt gevonden als je website draait op WordPress? Lees wat bij SEO echt belangrijk is en welke SEO optimalisaties bij WordPress vaak over het hoofd worden gezien.

Wat is bij SEO echt belangrijk?

Keyword Research – zoekwoorden onderzoek

Bij zoekwoorden onderzoek ga je kijken welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze jouw product of dienst zoeken. Mensen zoeken ook vaak naar een oplossing voor een specifiek probleem. Vaak denken bedrijven dat ze wel weten welke zoekwoorden hun potentiële klanten gebruiken zonder hier onderzoek naar te doen. Joost noemde tijdens zijn praatje het volgende aansprekende voorbeeld van hoe het niet moet.
Een aanbieder van huizen in cottagestijl wilde zijn verhuurpagina`s alleen optimaliseren op de woorden “cottage huren”. Als we nu in de zoekwoordplanner van Google gaan kijken zien we dat op deze zoekwoordencombinatie 270 mensen per maand zoeken. In Nederland zoekt men echter naar verhouding 30 keer zo vaak met de woorden “huisje huren” 8100 zoekenden per maand, “vakantiehuisje” 4400 zoekenden of “vakantiehuisje huren” 3600 zoekenden. Door op de verhuurpagina`s alleen de specifieke zoekwoorden “cottage huren” te gebruiken zou de verhuurder dus duizenden potentiële huurders mislopen.

Deze verhuurder werd geadviseerd om niet alleen pagina`s te maken met de specifiekere zoekwoorden “cottage huren” met een laag zoekvolume maar ook pagina`s te maken met algemenere zoekwoorden zoals: “huisje huren” met een hoger zoekvolume.

Lees meer tips over dit onderwerp op deze pagina van Google: “een effectieve zoekwoordenlijst samenstellen”.

Hoe kom je erachter welke zoekwoorden mensen gebruiken?

Zoekwoordenplanner

Dat kan door de al eerder genoemde zoekwoordenplanner van Google te gebruiken. Als je bijvoorbeeld zoekt op “cottage huren” krijg je automatisch ideeën voor zoekwoorden waar je in eerste instantie zelf niet aan gedacht hebt.

Klanten, familie en kennissen

Maar ook door je klanten, familie en kennissen simpelweg te vragen welke termen zij zouden gebruiken bij het zoeken naar je dienst of product kom je al een heel eind.

Google Webmaster Tools – zoekanalyse

Een andere bron voor zoekwoorden is Google webmastertools. Google webmastertools is in mei 2015 omgedoopt in Google Search Console. Onder zoekverkeer >> zoekanalyse zie je het rapport zoekanalyse. Die analyse laat zien hoe vaak je website wordt weergegeven in de zoekopdrachten van Google en welke zoekwoorden daarbij gebruikt zijn. In dit rapport van mijn eigen website zie ik bijvoorbeeld dat er iemand heeft gezocht op “responsive webdesign zuid-oost”. Vooral het woordje “zuid-oost” is interessant omdat dit slaat op Amsterdam Zuid-Oost. Dit ligt op steenworp afstand van Ouderkerk aan de Amstel. In Amsterdam Zuid-Oost zitten dus ook potentiële klanten die ik kan bereiken door de woorden “Amsterdam Zuid-Oost” op mijn site te gebruiken.

Ook kun je overwegen om een zoekvenster aan je website toe te voegen en met Google Analytics de zoekwoorden combinaties bekijken die bezoekers daar hebben ingevoerd. Op deze pagina van Google meer tips over het rapport zoekanalyse.

Bekijk de websites van je concurrenten

Als je zoekt op termen waarop je gevonden wilt worden zie je welke concurrenten goed scoren op deze zoekwoorden. Verblijd de concurrerende websites met een bezoekje en lees hun artikelen goed. Waarschijnlijk gebruikt je concurrent een aantal zoekwoorden waar je zelf niet aan gedacht hebt. Voeg deze woorden toe aan je eigen effectieve zoekwoordenlijst.

Schrijf goed leesbare artikelen die relevant zijn voor je doelgroep

Gebruik steeds een zoekwoordencombinatie uit de effectieve zoekwoordenlijst om een pagina of post te maken. Doorspek de tekst met deze woordcombinaties en bekijk met de WordPress SEO plug-in of je het niet te bont hebt gemaakt met deze zoekwoorden. Tijdens het praatje van Joost kwamen natuurlijk zijn favoriete groene bolletjes voorbij die je te zien krijgt als je een webpagina of post goed hebt geoptimaliseerd.

Alles over Crawl Budget, CrawlRank, PageRank en paginatie

Google gebruikt crawlers om websites te bezoeken. Deze crawlers verzamelen automatisch pagina`s op een website en slaan deze vervolgens op in een index. Een index is vergelijkbaar met de inhoudsopgave van een boek. Omdat er natuurlijk miljarden websites zijn die de verschillende crawlers moeten bezoeken kent Google aan elke website een beperkt “crawl budget” toe. Als je Crawl budget erg klein is dan kan dit er toe leiden dat niet alle pagina`s frequent geïndexeerd worden.

Hoe hoger je Pagerank hoe hoger je Crawl budget.

Google gaat er vanuit dat webpagina`s waar veel andere websites naar verwijzen interessante inhoud bevatten. Hoe meer links er vanaf andere websites naar je pagina verwijzen hoe hoger je Pagerank en hoe hoger je crawl budget.

CrawlRank

Pagina`s die niet recent zijn geïndexeerd zullen zakken in de zoekresultaten. Dit zijn vaak pagina`s met weinig tot geen PageRank. In deze zee van pagina`s is de CrawlRank van doorslaggevend belang. Als jouw pagina`s met een lage PageRank vaker gecrawld worden dan die van je concurrentie sta jij hoger in de zoekresultaten.

Paginatie in WordPress beperken

Het is dus verstandig je Crawl budget niet te spenderen aan onbelangrijke pagina`s zodat alle pagina`s die echt belangrijk zijn ook daadwerkelijk frequent geïndexeerd kunnen worden. Dat kun je doen door het aantal overhead pagina`s in WordPress zoveel mogelijk te beperken. In WordPress is je blogpagina zo`n overhead pagina. Je blogpagina`s in WordPress worden automatisch gepagineerd. De links naar “oudere of nieuwere berichten of posts” onderin je blogpagina`s zijn een voorbeeld van paginering. Het aantal posts dat standaard wordt getoond op een blogpagina kun je aanpassen in “instellingen” >> “lezen” in het Dashboard. Als je honderden posts in je blog hebt zitten kun je het beste het aantal posts dat standaard op een blogpagina getoond wordt verhogen. Hierdoor krijg je minder overhead pagina`s in je blog en bespaar je dus op je Crawl Budget.

Je kunt in de Yoast SEO plug-in onder SEO, titels & meta`s, overige de optie “Geen index van subpagina`s van archieven” aanvinken om in een klap de overbodige indexatie van deze overhead pagina`s uit te schakelen.

Er zijn ook plug-ins die van paginering gebruik maken. Als je bijvoorbeeld veel evenementen toevoegt aan de events manager plug-in worden deze ook automatisch gepagineerd. Ook hier kun je het aantal events dat standaard wordt getoond verhogen.

Usability en paginatie

Qua usability is die paginering ook helemaal niet handig. Als je om de 10 posts elke keer op “oudere berichten” moet tappen op je tablet of smartphone moet je niet verwachten dat bezoekers de moeite zullen nemen om helemaal naar je oudste posts te navigeren. Het is dan veel gemakkelijker om veel meer posts op een pagina te laten zien zodat ze daar lekker doorheen te kunnen swipen. Google heeft totaal geen problemen met grote hoeveelheden links op een blogpagina zolang je onder de 300 links blijft. Bij dit soort hoeveelheden is het aan te bevelen om alleen de samenvatting te tonen van een post en de “featured image” achterwege te laten omdat de pagina`s anders te zwaar kunnen worden. Je krijgt dan een pagina zoals mijn eigen blogpagina.

Zorg voor een plattere sitestructuur

Interne linkstructuur verbeteren door een plattere site structuur

Voor je bezoekers is het handig om in een minimum aantal klikken op elke pagina van je site uit te komen. Ook voor de crawler van Google en dus je Crawl Budget is dit belangrijk. Hoe korter het aantal clicks tussen pagina`s met een hoge Pagerank en een lage Pagerank hoe groter de kans is dat deze lagere Pagerank pagina`s frequenter worden bezocht door een crawler.

Hoe krijg je een plattere sitestructuur?

Door de eerder genoemde paginatie te verminderen of uit te bannen of de indexering ervan uit te zetten. Door gebruik te maken van gerelateerde content links. De Jetpack plug-in heeft bijvoorbeeld een related posts feature die je kunt gebruiken. Door aan je website een HTML sitemap of een A-Z inhoudsopgave toe te voegen wordt je site architectuur ook platter.

Sorteren van content

Sommige plug-ins zoals Woocommerce hebben de mogelijkheid om producten te sorteren en te filteren. Denk aan het sorteren op oplopende of aflopende prijs en het filteren van de producten op merk. Een mooi voorbeeld kun je zien op deze Tweakers pagina waar je smartphones kunt sorteren en filteren.
Bij het sorteren van producten verandert de content vaak niet maar alleen de volgorde. Controleer of een sortering onder één URL plaatsvind en er niet allerlei afzonderlijke URL`s gegenereerd worden die zorgen voor duplicate content. Als er verschillende URLs worden gegenereerd met daarin hashtags is dit overigens weer okay omdat de parameters na de hashtags door Google genegeerd worden. Dit zie je ook terug op de smartphone pagina bij Tweakers.

Filteren van content

Bij het filteren van content verandert de content op een pagina. Als je bij de smartphone pagina het merken filter gebruikt en Apple aanvinkt verschilt de content op deze pagina natuurlijk wezenlijk van de pagina die je krijgt voorgeschoteld als je alleen Samsung aanvinkt. Het is ook handig om deze pagina`s apart te kunnen optimaliseren op Apple smartphones en Samsung smartphones. Als je heel veel filterpagina`s hebt moet je je afvragen of deze wel allemaal even relevant zijn voor je bezoekers en je er niet een aantal wilt uitsluiten van indexering. Meer informatie over de optimale manier van sorteren en filteren.

WordPress Woocommerce

Als je net een WordPress Woocommerce site hebt opgezet die je wilt gaan vullen met producten raadt de SEO consultant je echter aan om een no-follow te zetten op de links naar je filters en gebruik te maken van subcategorieën als je met een subcategorie wilt ranken.

Categorieën en tags optimaliseren

Het optimaliseren van categorieën en tags in WordPress is kinderlijk eenvoudig en toch laten veel bloggers deze kans liggen. Ga in het dashboard van WordPress naar “Berichten” >> “Categorieën” of “Tags”. Al je eerder aangemaakte “Categorieën” of “Tags” worden hier weergegeven en kun je hier optimaliseren. Je gebruikt een categorie om een groot aantal berichten te groeperen. Je kunt een hiërarchie aanbrengen door gebruik te maken van subcategorieën. Elk bericht moet worden ingedeeld in minstens een categorie. Tags gebruik je om een bericht meer in detail te beschrijven. Je bezoekers kunnen door het gebruik van categorieën en tags makkelijker door je blog navigeren.

SEO voordelen van categorieën en tags

Zoekmachine crawlers kunnen door alle interne links die categorieën en tags genereren makkelijker je blog indexeren. Er zullen minder snel berichten bij het indexeren worden overgeslagen wat goed is voor de ranking van deze berichten. Zoekmachines zullen door de namen van je categorieën en tags beter begrijpen waar je website over gaat. Je zult beter scoren gaan scoren op deze focus keywords.

Een populair bericht op je blog waar andere websites naar toe linken kan door categorieën en tags gelinkt worden aan andere minder populaire berichten. Deze minder populaire berichten kunnen daardoor meeliften op het succes van je populaire bericht en hoger eindigen in de zoekresultaten. Dit effect wordt ook wel “link juice” genoemd.

Post met meerdere categorieën

Als je aan een bericht meer dan één categorie toekent zodat het bericht verschijnt onder meerdere URLs is er sprake van “duplicate content”. Dit kun je voorkomen door van je posts alleen de “samenvatting” te laten zien. Als je toch de volledige post wilt laten zien onder meerdere categorieën moet je Google laten weten welke URL de voorkeur heeft. Open de betreffende post en ga naar het geavanceerde gedeelte van Yoast SEO. Onderin zie je staan “Cannonieke URL” en plak daar de volledige URL in die Google moet laten zien in de zoekresultaten.

Handmatige samenvatting (excerpt) gebruiken in een WordPress post

Wat ook een boost in je “ranking” kan opleveren is het gebruik van de handmatige samenvatting in een WordPress Post.

Er kunnen drie soorten samenvattingen voorkomen in WordPress Thema`s:

  • De handmatige samenvatting die je apart moet schrijven in het invoerveld “samenvatting” in je post onder de text-editor.
  • Sommige thema`s voegen een automatische samenvatting toe van de eerste 55 woorden van je post. Dat is dus vaak geen goede samenvatting van je post en de automatische samenvatting heeft als nadeel dat deze vaak midden in een zin wordt afgebroken.
  • Bij andere thema`s kun je de “more tag” in de text-editor van je post toevoegen op de plek waar je wilt dat de “lees meer” link verschijnt. Toch is deze samenvatting ook niet het ei van Columbus. De eerste regels van je post zijn zelden meteen een goede samenvatting van je post.

Voordelen van de handmatige samenvatting in een post:

  • Je kunt de perfecte samenvatting schrijven van je post.
  • De handmatige post wordt gebruikt door WordPress in je posts list (blog), het archief en in de zoekresultaten van de website zelf.
  • De handmatige samenvatting wordt automatisch aan de “description” van de OpenGraph meta tag van je post toegevoegd. Als je post gedeeld wordt pakt bijvoorbeeld Facebook automatisch de tekst van je handmatige samenvatting.

Hoe maak je gebruik van de handmatige samenvatting?

Als het invoerveld voor de samenvatting niet zichtbaar is onder je post kun je deze activeren door in je post bovenin het venster op “scherminstellingen” te klikken. In het uitklapmenu vink je samenvatting aan. Nu zie je in je post onder de text-editor het invoerveld “samenvatting”. Type in dit veld een samenvatting van je post. Als je thema de handmatige samenvatting ondersteunt zie je nu in de lijst van je posts je handmatige samenvatting verschijnen. Die verschilt dan dus van de eerste regels van je post. Als je in je blog überhaupt geen samenvatting ziet maar de volledige posts moet je in het WordPress Dashboard onder “Instellingen” > “Lezen” eerst aangeven dat WordPress de “samenvatting” moet gebruiken en niet de volledige tekst.

Mijn Thema negeert de handmatige samenvatting

In sommige thema`s bijvoorbeeld in “TwentyFourteen” werkt de handmatige samenvatting niet. Dan heb je twee opties:

  • Je maakt een Child Theme aan en wijzigt in de betreffende template de template tag “the_content” in “the_excerpt”.
  • Je kunt ook de plug-in “Auto Excerpt everywhere” gebruiken.